Als Hechten Niet Vanzelf Gaat
Sharing is Caring!

De 3 geheimen van emotionele veerkracht

Wat is emotionele veerkracht? 

Emotionele veerkracht is het vermogen om na nare gebeurtenissen of situaties weer in balans te komen. En daarbij misschien zelfs sterker uit te komen. Het is een aangeleerd vermogen om goed om te gaan met moeilijkheden, tegenslagen, veranderingen, traumatische gebeurtenissen en stress. Een emotioneel veerkrachtig persoon is iemand die instaat is om proactief te blijven in veranderende, soms uitdagende, omstandigheden. 

Mensen reageren heel verschillend op tegenslagen. Sommige zijn gelijk uit het veld geslagen. Zij laten zich overweldigen door gevoelens van machteloosheid en lijken niet meer tot actie te kunnen komen. Veerkrachtige mensen laten een heel ander gedrag zien bij tegenslagen:

  1. Zij accepteren de omstandigheden waar zij geen vat op hebben 
  2. Zij proberen ongeacht de situatie waar zij in zitten te kijken naar waar ze nog wel grip op hebben en proberen daar oplossingen voor te bedenken
  3. Zij hebben het vermogen om op wat voor manier dan ook kracht te putten uit de situatie of omgeving waar zij inzitten hoe negatief deze situatie ook is. 
  4. Als de heftige situatie tot rust is gekomen gaan ze deze analyseren en kijken welke lessen er geleerd kunnen worden 
  5. Zij komen niet in de ‘arme ik’ modus omdat ze weten dat dit ze niet verder brengt 

Veerkracht is een belangrijke eigenschap om aan te leren om de volgende 4 redenen: 

  1. Het overleven van vroegkinderlijk trauma 
  2. Het overleven van de dagelijkse stress ervaringen tijdens je hele leven
  3. Het overleven van trauma op latere leeftijd zoals scheiding of verlies van een dierbare
  4. Als laatste is het ook belangrijk bij het leren van nieuwe dingen, uitreiken naar nieuwe dingen en ervaringen, de ruimte voelen om iets te proberen en daarin te kunnen falen en dit accepteren. Denk aan het leren spelen van een instrument, een taal of andere skill. 

Een persoon met veerkracht is niet bang om emoties te ervaren. En voelt: Er is niets mis met gevoelens als angst, boosheid of stress. Maar het is niet de bedoeling dat je daarin blijft hangen. Veerkrachtige mensen weten de balans te houden tussen het oprecht voelen van verschillende emoties en het weer loslaten van deze emoties. Veerkracht zou een bewust belangrijk onderwerp moeten zijn in elk gezin om als skill aan te leren. Een belangrijke tool om veerkracht te ontwikkelen bij kinderen is spel. Spelen is een van de meest krachtige tools om op een speelse manier emotionele veerkracht bij je kind te ontwikkelen.

Heb jij op donkere dagen som het gevoel; hier kom ik niet meer uit?  

Lees dan de onderstaande 3 geheimen die veerkrachtige mensen beoefenen als zij hun donkere dagen ervaren. 

In plaats van je lang in de slachtoffer status te blijven hangen kun je met deze tools door je pijn heen, de donkere dagen mogen er zijn, laat daar ruimte voor bestaan, maar geef ook ‘het licht’ en ‘de hoop’ ruimte, ook als het grote verliezen betreft zoals het verlies van een dierbare. 

  1. Mensen die trauma in hun leven mee hebben gemaakt snappen dat er vreselijke dingen kunnen gebeuren in het leven. Zij weten: Lijden is onderdeel van het leven. Het leven van nu mag alleen maar mooi zijn. Je hoeft alleen maar naar Instagram en Facebook te kijken om te zien dat al jouw vrienden allemaal een fantastisch leven hebben. De donkere dagen worden [meestal] niet gedeeld. En de mensen die dit toch doen, en soms te veel, worden ontvriend. De meeste mensen zitten er niet op te wachten om dit steeds te lezen. Hoe vaak heb jij je als ouder van een bijzonder kind echt gehoord, gesteund en geholpen gevoeld? Als je gelukt hebt zijn er mensen om je heen die daar ruimte voor hebben maar de ervaring leert dat de meeste ouders waar ik mee werk weinig tot geen steun ervaren uit hun omgeving. 
  2. Mensen met veerkracht zijn heel goed in het kiezen van gedachten. Weten dat zij met sommige dingen machteloos zijn en met andere dingen iets naar de hand kunnen zetten. Zij focussen op dingen die zij kunnen veranderenEn kunnen de dingen accepteren die zij niet kunnen veranderen. Dit is een skill die je kunt aanleren. We hebben ons aangeleerd om meer stil te blijven staan bij negatieve dingen waarbij we bij positieve dingen er niet zo lang bij stil blijven staan of het snel weer vergeten zijn. Negatieve emoties lijken op klittenband waarbij positieve emoties meer lijken op een teflon laag van een nieuwe koekenpan, het beklijft niet. En omdat we leven in een slecht nieuws en gevaar verslaggevende maatschappij krijgen we constant negatieve prikkels die met ons brein aan de haal gaan. Ons brein laat ons vervolgens stress ervaren. Mensen met veerkracht hebben op een of andere manier iets gevonden om steeds weer te focussen op het ‘goede van de wereld’ of op het positieve van hun wereld. Op donkere dagen kun je jezelf streng toespreken en zeggen: nope, dit gaan we niet doen, er is meer in deze wereld om op te focussen. Dit is soms heel lastig, maar er is altijd iets te vinden om dankbaar voor te zijn. Dit bewust iets zoeken om dankbaar voor te zijn is wetenschappelijk onderzocht. In 1 van deze onderzoeken werd mensen gevraagd: bedenk elke dag 3 dingen waar je dankbaar voor bent, schrijf deze op in een dagboek. 6 maanden lang elke dag 3 dingen bedenken waar je dankbaar voor bent zorgt voor hogere niveaus van dankbaarheid, geluk en lagere gevoelens van depressie. ‘Hunting the good stuff’ is oké ook als je groot verlies hebt ervaren. Maak er een bewust nieuwe gewoonte van om elke dag 3 dingen te bedenken waar jij dankbaar voor bent. 
  3. En dan als laatste, stel jezelf steeds deze vraag: Gaat deze gedachte, actie of beslissing mij iets positiefs of negatiefs brengen? Steeds over alle negatieve dingen van je kind tegen anderen praten. Steeds praten over wat er allemaal niet is gelukt. Wat je kind nu allemaal weer heeft uitgespookt op school en hoe de juf dit beter had kunnen doen. Is dat extra glas wijn nu wel zo verstandig? Is dat boze telefoontje naar de leerkracht nu wel zo slim? Overdenken of bepaalde gedachten of gedrag helpen of niet helpend zijn zorgen ervoor dat jij je weer in ‘controle’ kunt gaan voelen over je leven. Ze lijken heel simpel, bijna te makkelijk. Maar geloof mij dit is super powerful. 

We hebben allemaal momenten dat we denken: hier ga ik niet overheen komen. Op die momenten zijn deze 3 tools prachtige instrumenten om dagelijks te implementeren op lastige momenten maar ook als dagelijkse oefening. Het zal situaties of pijn niet in zijn geheel veranderen maar het geeft ons wel grip op ons leven. Deze 3 tools laten je zien dat je mag rouwen en tegelijkertijd het leven mag vieren en omarmen. 

Met welke van de 3 tools ga jij aan de slag? Ik lees het graag in onderstaande reactie box!

Laat een reactie achter