Wat anderen aan de training van Esther hebben gehad

Leerkrachten en Zorgprofessionals 

Leerkracht Speciaal onderwijs 

Alissa 

Hoe zit het met je eigen hechting? 

Voordat ik aan de training Hechting in de Praktijk begon vroeg ik mij af, hoe kan ik kinderen met hechtingsproblemen effectiever begeleiden zonder mijn eigen leerkrachtstijl te verliezen?


Ik ben al bijna 10 jaar met veel plezier leerkracht in het speciaal basisonderwijs. In mijn zoektocht naar een antwoord op bovenstaande vraag wilde ik niet leren van de zoveelste theoretische benadering, maar was ik op zoek naar wat echt werkt in de praktijk.


Ik kwam bij Esther uit, een ervaringsdeskundige én expert die zowel kennis heeft over het hechtingsproces zelf vanuit eigen ervaring als expertise om vanuit een professionele setting met deze kinderen om te gaan. De openheid van Esther, haar kritische vragen gecombineerd met haar jarenlange ervaring met deze diagnose waren erg waardevol en hebben mijn vraag op een positieve manier beantwoord.


De vraag: ‘Hoe zit het nu eigenlijk met je eigen hechting?’ heeft mij aan het denken en onderzoeken gezet. Nu ik mijn eigen hechting beter snap, kan ik ook beter verklaren waar mijn triggers zitten in relatie tot onveilig gehechte kinderen in mijn klas. Door de aangereikte tools van de methodiek Als Hechten Niet Vanzelf Gaat kan ik nu beter omgaan met het soms lastige gedrag van getraumatiseerde kinderen.


‘If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn.’

Ik besefte mij niet dat veel meer kinderen last hebben van deze diagnose. Deze training heeft mij hierover kennis, inzichten en handvaten gegeven. Ik kijk nu op een andere manier naar het gedrag van sommige leerlingen. Ik vraag mij nu sneller af: waar komt dit gedrag vandaan, wat voor jeugd heb jij gehad?  Het geeft mij meer begrip en rust om op deze manier de kinderen te benaderen.

Renske, Leerkracht speciaal onderwijs 
als-hechten-niet-vanzelf-gaat
Esther is dé expert op het gebied van hechtingsproblematiek. Haar kennis van, en visie op kinderen met trauma en welk effect dat heeft op het brein is erg verhelderend en leerzaam. Haar enthousiasme aanstekelijk. Dagelijks werkt ik met leerlingen die een trauma hebben. Door de kennis van Esther heb ik nieuwe kennis, inzichten en tools gekregen om mijn leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. Dat maakt het verschil is mijn motto! 
Kirsten,  Leerkracht speciaal onderwijs 

Directeur sbo de Klimboom

John Verweij

Je hebt er een fan bij!

Ik zal iedereen aanraden bij Esther in 'de leer' te gaan! Zij durft ergens voor te staan waarin zij geloofd en laat ieder in zijn waarde! Mijn hele team werkt inmiddels met de methodiek van Esther. 
Ik heb uit de training kunnen halen wat ik nodig had. Ik herkende veel gedrag waar Esther over spreekt in haar colleges. Het mooiste inzicht vind ik de metafoor voor de diagnose: Het Hechtingsmonster. Het kind zelf is niet lastig, het kind wordt overvallen door zijn of haar brein waar het zelf ook geen raad mee weet. Daarom is het ook zinloos om deze kinderen te straffen, het is eigenlijk een manier om te zeggen: Ik heb hulp nodig, ik kan dit nog niet alleen…
Amalia, Leerkracht speciaal onderwijs 

Ik heb de studie als zeer nuttig ervaren. En kijk dan ook met andere ogen naar kinderen met hechtingsproblematiek. Ik vind dat ieder kind een kans moet hebben om te groeien en te ontwikkelen. Ook de 5 colleges hebt ik als prettig ervaren. Bedankt voor alles! 

Sebastiaan, Leerkracht speciaal onderwijs 
als-hechten-niet-vanzelf-gaat

Leerkracht Rehoboth school

Melisa van den Herik 

Krachtige breinschakelaars 

Ik heb veel inzichten gehad tijdens de training van Esther. Zo heeft ze ons geleerd dat je bij traumasensitief lesgeven de kinderen niet voortrekt maar ze geeft wat ze nodig hebben. Wat ook helpend was om het gedrag los van het authentieke kind te zien, het is dan makkelijker om het niet persoonlijk te nemen.


Door het toepassen van de methode van Esther zien we dat dit een positief effect heeft op alle leerlingen in de klas. Vooral de breinschakelaars hebben een krachtig resultaat op lastige momenten. Dankbaar voor alle handvatten die we tijdens de colleges hebben gekregen. Nu lukt het ons beter om naar de behoefte achter het gedrag te kijken in plaats van alleen naar het ‘Hechtingsmonster’.


Dank je wel Esther voor alles wat je ons op een liefdevolle, respectvolle manier hebt geleerd. Je hebt ons liefde voor deze kinderen meegegeven.

De training zat vol met waardevolle informatie en adviezen. Soms is het zo moeilijk om de juiste weg te vinden met een kind met deze problemen. Heel blij met de vele tips die ik tijdens de training heb gekregen. Esther is een goede spreker, ik was gelijk geraakt toen zij begon te spreken over haar eigen verhaal over dit onderwerp.
Joyca, Gezinsbehandelaar
als-hechten-niet-vanzelf-gaat

Hechting in de Praktijk, de cursus die ik bij Esther Groenewegen mocht volgen, is één van de boeiendste cursussen die ik ooit heb gedaan. Al 21 jaar ben ik werkzaam in het speciaal onderwijs, als leerkracht van kinderen met een [meervoudige] ernstige beperking. Met veel bijkomende problemen en stoornissen heb ik in de afgelopen jaren leren omgaan, maar 1 groep bleef voor mij en mijn collega's altijd moeilijk te begrijpen en te begeleiden. Dat zijn de kinderen met met hechtingsproblemen. Esther heeft in zeer betrokken, bevlogen, en enthousiaste woorden en beelden kunnen uitleggen hoe deze problemen ontstaan en hoe je deze kinderen toch meer houvast en steun kunt geven. Een stukje theorie om dingen beter te begrijpen, maar vooral ook veel praktische handvaten om in de klas te kunnen gebruiken. Echter verhelderend!  

Marja, leerkracht speciaal onderwijs 

Tijdens de scholing is er veel aandacht geweest voor het brein van onveilig gehechte kinderen. Je leert hoe je deze breinen kunt helpen reguleren. Een van de eyeopeners voor mij was de Brein Regulatie Methode. Een manier om op een structurele manier, praktisch met lastig gedrag om te gaan. Naast deze fantastische tool nog vele andere handvatten aan gereikt gekregen. Ik heb geleerd dat de overtuiging van deze kinderen is: ik doe het wel alleen, er is toch niet iemand waar ik speciaal voor ben.

Mijn mantra is nu: kinderen met hechtingsproblemen zijn niet lastig, ze hébben het lastig!

Jobien, Leerkracht speciaal onderwijs 

Speltherapeut

Ada 

De aanpak werkt echt!  

Ik heb mij als speltherapeut al best verdiept in kinderen met hechtingsproblemen door het lezen van boeken en het volgen van trainingen. Ik heb eerst de boeken van Esther gelezen en ben vervolgens de training gaan doen.

Wat de beste praktische manier is om met kinderen met hechtingsproblemen om te gaan, daar gaat het in deze training over. Wat zo fijn is aan deze training is dat de tools ook aan ouders doorgeven kunnen worden, wat werkt voor de professionals werkt ook voor de ouders zelf. Ik heb mijn leerdoelen bereikt tijdens deze training. De aanpak van Als Hechten Niet Vanzelf Gaat werkt echt!

Voor mij betekent 'Als Hechten niet vanzelf' gaat een verbinding tussen theorie en praktijk. Wat ik na jaren werken met kinderen met hechtingsproblematiek als zeer waardevol ervaar. Deze verbinding is hard nodig als je als professional wilt werken met mensen die worden geconfronteerd met hechtingsproblematiek.

Martine Stenfert-Meijer Ortopedagoog & Gedragswetenschapper 

als-hechten-niet-vanzelf-gaat

Hechtingsproblematiek beïnvloed alles. Zelf zakelijk en privé veel van gezien. Esther is een kanjer als expert en ervaringsdeskundige hierin. Daarnaast een mooi en puur persoon die zonder oordeel durft te kijken naar de kern van het probleem. Haar visie: schaam je niet, iedereen heeft zijn of haar hechtings-verhaal. Pak die hand van Esther, zij kan je helpen! 

Maria Joanna, Gedragswetenschapper 

Trauma therapeut

Ilse Prins 

Eindelijk iemand die het écht snapt

Het is bijna niet uit te leggen hoe het voelt als je voor een kind zorgt met hechtingsproblemen. Alleen ervaringsdeskundigen zoals Esther kunnen écht weten hoeveel energie dit van je vraagt als ouder. In de trainingen van Esther zul je geen goed bedoelde, maar totaal niet aansluitende, adviezen vinden die ouders en professionals van deze kinderen al zo vaak hebben gehoord of gekregen. Zij deelt alleen 'evidence based practice' tools en methodiek en vooral een 'hart onder de riem'.
als-hechten-niet-vanzelf-gaat

Mijn grootste inzicht van deze training was dat ik te verbaal ben tijdens het lastige gedrag van onze kinderen. Wat ik nu doe bij lastig gedrag is gaan wandelen met de kinderen. Op deze manier hoeven ze je niet aan te kijken, is er beweging om het brein weer online te laten komen en is het gedrag veel sneller voorbij. Nu vragen de kinderen er zelf om, hoe mooi is dat? 

Korry, Leerkracht speciaal onderwijs 
als-hechten-niet-vanzelf-gaat
Ik weet nu dat er bij bepaald gedrag hechtingsproblemen aan ten grondslag kan liggen. Ik heb van Esther geleerd hoe ik met ‘trauma sensitieve geheime wapens’ veel beter met dit gedrag om kan gaan. Veel paste ik vanuit mij zelf al toe, nu weet ik ook waarom deze tools werken. De andere tools ga ik ook zeker integreren in mijn dagprogramma met mijn leerlingen.
Erna, Leerkracht speciaal onderwijs 
als-hechten-niet-vanzelf-gaat

Tijdens de lessen voelde ik vaak kriebels in mijn buik. Ik kreeg het gevoel dat ik voor een categorie kinderen nu ook iets kon gaan betekenen. Het raakte mij ook dat ik bevestigd werd in mijn gevoel dat er in het onderwijs nu dingen over het hoofd gezien worden en dat het tijd wordt om dit systeem traumasensitief in te richten voor alle kinderen. Lieve Esther ik ben je dankbaar voor alle kennis, voorbeelden en informatie die je mij hebt gegeven.

Petra-Nelleke, Leerkracht speciaal onderwijs 
Jouw training heeft veel [positiefs] teweeggebracht onder het team. Naast dat je ervoor gezorgd hebt dat de kennis over hechtingsproblemen is verdiept, heb je ons ook als persoon geïnspireerd. Je bent passievol en betrokken, we kunnen nu gaan inventariseren welke acties we gaan inzetten om trauma sensitief te gaan werken met onze onveilig gehechte leerlingen.  
Roselie, Leerkracht speciaal onderwijs 

Ik ken Esther als jaren. Haar hart voor onveilig gehechte kinderen straalt door alles wat ze doet. Ze reist al sinds 2016 jaarlijks naar de VS om zichzelf te verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen en om antwoorden te vinden om kinderen in Nederlandstalige landen te helpen. Daarnaast is zij elk jaar team member op de Healing Hearts kampen voor gezinnen met getraumatiseerde kinderen. Ze heeft letterlijk de hoogste bergen geklommen en over zeeën gereisd voor deze gezinnen en hun kinderen. We delen dezelfde missie en passie om de wereld een klein beetje mooier te maken. 

Nancy Thomas, Therapeutic Parenting Specialist 
Graag geef ik je een groot compliment dat je de moed hebt gehad jouw verhaal te delen. En dat je nu anderen ondersteunt met jouw verhaal en expertise. Het contact wat je hebt met Nancy Thomas en Bruce Perry is veelzeggend. Heel veel goeds voor alles waar je mee bezig bent.
J. P. Balkenende Ex-minister president Nederland 

Esther is een zeer bevlogen trainer. Zij richt zich direct op pyscho-educatie en het versterken en bemoedigen van ouders van kinderen met hechtingsproblemen.

Een ervaringsdeskundige met een prachtige missie én gedegen kennis! 

Mascha Struijk, Specialist in jeugdhulp 

Senior fellow of the Child Trauma Academy 

Dr. D Perry

 Destigmatizes mental health

I think the work Esther is doing is very important. She destigmatizes mental health issues by sharing her personal story with the world and she educates the public and her peers with the right trauma informed care  they need to make a real change in the lives of their traumatized children.