Voordat ik aan de training Hechting in de Praktijk begon vroeg ik mij af, hoe kan ik kinderen met hechtingsproblemen effectiever begeleiden zonder mijn eigen leerkrachtstijl te verliezen?
Ik ben al bijna 10 jaar met veel plezier leerkracht in het speciaal basisonderwijs. In mijn zoektocht naar een antwoord op bovenstaande vraag wilde ik niet leren van de zoveelste theoretische benadering, maar was ik op zoek naar wat echt werkt in de praktijk.
Ik kwam bij Esther uit, een ervaringsdeskundige én expert die zowel kennis heeft over het hechtingsproces zelf vanuit eigen ervaring als expertise om vanuit een professionele setting met deze kinderen om te gaan. De openheid van Esther, haar kritische vragen gecombineerd met haar jarenlange ervaring met deze diagnose waren erg waardevol en hebben mijn vraag op een positieve manier beantwoord.
De vraag: ‘Hoe zit het nu eigenlijk met je eigen hechting?’ heeft mij aan het denken en onderzoeken gezet. Nu ik mijn eigen hechting beter snap, kan ik ook beter verklaren waar mijn triggers zitten in relatie tot onveilig gehechte kinderen in mijn klas. Door de aangereikte tools van de methodiek Als Hechten Niet Vanzelf Gaat kan ik nu beter omgaan met het soms lastige gedrag van getraumatiseerde kinderen.
‘If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn.’
Ik besefte mij niet dat veel meer kinderen last hebben van deze diagnose. Deze training heeft mij hierover kennis, inzichten en handvaten gegeven. Ik kijk nu op een andere manier naar het gedrag van sommige leerlingen. Ik vraag mij nu sneller af: waar komt dit gedrag vandaan, wat voor jeugd heb jij gehad? Het geeft mij meer begrip en rust om op deze manier de kinderen te benaderen.
Ik heb de studie als zeer nuttig ervaren. En kijk dan ook met andere ogen naar kinderen met hechtingsproblematiek. Ik vind dat ieder kind een kans moet hebben om te groeien en te ontwikkelen. Ook de 5 colleges hebt ik als prettig ervaren. Bedankt voor alles!
Ik heb veel inzichten gehad tijdens de training van Esther. Zo heeft ze ons geleerd dat je bij traumasensitief lesgeven de kinderen niet voortrekt maar ze geeft wat ze nodig hebben. Wat ook helpend was om het gedrag los van het authentieke kind te zien, het is dan makkelijker om het niet persoonlijk te nemen.
Door het toepassen van de methode van Esther zien we dat dit een positief effect heeft op alle leerlingen in de klas. Vooral de breinschakelaars hebben een krachtig resultaat op lastige momenten. Dankbaar voor alle handvatten die we tijdens de colleges hebben gekregen. Nu lukt het ons beter om naar de behoefte achter het gedrag te kijken in plaats van alleen naar het ‘Hechtingsmonster’.
Dank je wel Esther voor alles wat je ons op een liefdevolle, respectvolle manier hebt geleerd. Je hebt ons liefde voor deze kinderen meegegeven.
Hechting in de Praktijk, de cursus die ik bij Esther Groenewegen mocht volgen, is één van de boeiendste cursussen die ik ooit heb gedaan. Al 21 jaar ben ik werkzaam in het speciaal onderwijs, als leerkracht van kinderen met een [meervoudige] ernstige beperking. Met veel bijkomende problemen en stoornissen heb ik in de afgelopen jaren leren omgaan, maar 1 groep bleef voor mij en mijn collega's altijd moeilijk te begrijpen en te begeleiden. Dat zijn de kinderen met met hechtingsproblemen. Esther heeft in zeer betrokken, bevlogen, en enthousiaste woorden en beelden kunnen uitleggen hoe deze problemen ontstaan en hoe je deze kinderen toch meer houvast en steun kunt geven. Een stukje theorie om dingen beter te begrijpen, maar vooral ook veel praktische handvaten om in de klas te kunnen gebruiken. Echter verhelderend!
Tijdens de scholing is er veel aandacht geweest voor het brein van onveilig gehechte kinderen. Je leert hoe je deze breinen kunt helpen reguleren. Een van de eyeopeners voor mij was de Brein Regulatie Methode. Een manier om op een structurele manier, praktisch met lastig gedrag om te gaan. Naast deze fantastische tool nog vele andere handvatten aan gereikt gekregen. Ik heb geleerd dat de overtuiging van deze kinderen is: ik doe het wel alleen, er is toch niet iemand waar ik speciaal voor ben.
Mijn mantra is nu: kinderen met hechtingsproblemen zijn niet lastig, ze hébben het lastig!
Jobien, Leerkracht speciaal onderwijs
Ik heb mij als speltherapeut al best verdiept in kinderen met hechtingsproblemen door het lezen van boeken en het volgen van trainingen. Ik heb eerst de boeken van Esther gelezen en ben vervolgens de training gaan doen.
Wat de beste praktische manier is om met kinderen met hechtingsproblemen om te gaan, daar gaat het in deze training over. Wat zo fijn is aan deze training is dat de tools ook aan ouders doorgeven kunnen worden, wat werkt voor de professionals werkt ook voor de ouders zelf. Ik heb mijn leerdoelen bereikt tijdens deze training. De aanpak van Als Hechten Niet Vanzelf Gaat werkt echt!
Martine Stenfert-Meijer Ortopedagoog & Gedragswetenschapper
Hechtingsproblematiek beïnvloed alles. Zelf zakelijk en privé veel van gezien. Esther is een kanjer als expert en ervaringsdeskundige hierin. Daarnaast een mooi en puur persoon die zonder oordeel durft te kijken naar de kern van het probleem. Haar visie: schaam je niet, iedereen heeft zijn of haar hechtings-verhaal. Pak die hand van Esther, zij kan je helpen!
Mijn grootste inzicht van deze training was dat ik te verbaal ben tijdens het lastige gedrag van onze kinderen. Wat ik nu doe bij lastig gedrag is gaan wandelen met de kinderen. Op deze manier hoeven ze je niet aan te kijken, is er beweging om het brein weer online te laten komen en is het gedrag veel sneller voorbij. Nu vragen de kinderen er zelf om, hoe mooi is dat?
Tijdens de lessen voelde ik vaak kriebels in mijn buik. Ik kreeg het gevoel dat ik voor een categorie kinderen nu ook iets kon gaan betekenen. Het raakte mij ook dat ik bevestigd werd in mijn gevoel dat er in het onderwijs nu dingen over het hoofd gezien worden en dat het tijd wordt om dit systeem traumasensitief in te richten voor alle kinderen. Lieve Esther ik ben je dankbaar voor alle kennis, voorbeelden en informatie die je mij hebt gegeven.
Ik ken Esther als jaren. Haar hart voor onveilig gehechte kinderen straalt door alles wat ze doet. Ze reist al sinds 2016 jaarlijks naar de VS om zichzelf te verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen en om antwoorden te vinden om kinderen in Nederlandstalige landen te helpen. Daarnaast is zij elk jaar team member op de Healing Hearts kampen voor gezinnen met getraumatiseerde kinderen. Ze heeft letterlijk de hoogste bergen geklommen en over zeeën gereisd voor deze gezinnen en hun kinderen. We delen dezelfde missie en passie om de wereld een klein beetje mooier te maken.
Esther is een zeer bevlogen trainer. Zij richt zich direct op pyscho-educatie en het versterken en bemoedigen van ouders van kinderen met hechtingsproblemen.
Een ervaringsdeskundige met een prachtige missie én gedegen kennis!