Als praten niet helpt
Ouders
Esther Groenewegen
Ouders
10/29/2019
2 min
2

Als praten niet helpt

10/29/2019
2 min
2
De 6 R's van dr. Bruce Perry

Wist je dat je met ritme het brein van je kind kunt helpen en helen aan de hand van de 6R's van Dr Bruce Perry?

Dr. Bruce Perry is een bekend trauma expert uit Amerika en heeft onderzoek gedaan naar het helen van de hersenstam na trauma. Hij heeft ontdekt dat als we de neurologische netwerken van het brein van onze kinderen willen helen wij de 6R’s kunnen inzetten. Door het inzetten van deze 6R’s gaan de zwak ontwikkelde neurologische netwerken op een positieve veranderen. Of: de neuroplasticiteit van het brein wordt op een positieve manier gestimuleerd. Of: nog simpeler gezegd, de modder wegen met diepe plassen erin waardoor het brein van onze kinderen steeds vast komt te zitten worden onverharde wegen zonder plassen zodat het brein minder snel vast komt.

'Children don’t need more things. The best toy a child can have is a parent who gets down on the floor and plays with them'

Onaangepast gedrag op de juiste manier aanpakken is een van de meest lastige struggels thuis en op school.

Want wat we als ouders vroeger hebben aangeleerd is met praten, weerstand of straf voor elkaar krijgen dat je kind weer gepast gedrag gaat laten zien. Dit heeft op de lange termijn het minste effect en zorgt voor verwijdering en afstand in relaties. Daarnaast helpt het ook gewoon niet, de kinderen blijven het gedrag laten zien.

Toch blijven we van generatie op generatie elkaar aanleren dat als je kind 'stout is' jij het kind moet corrigeren door middel van straffen of door met hem of haar te praten over het gedrag. Bij veilig gehechte kinderen kan dit meestal werken, je kind wil zo snel mogelijk weer dat hechtingsband wordt hersteld. Maar bij onveilig gehechte kinderen werkt dit niet, daarom kun je onveilig gehechte kinderen niet corrigeren met praten of straf.
Ze vragen om samen met jou een wandeling te maken of een potje te gaan voetballen daarentegen wel. Dr. Bruce Perry heeft de 6 R’s ontwikkeld om samen met je kind te werken aan het helen van hun getraumatiseerde brein.

‘We must regulate children before we can possible persuade them with a cognitive argument or compel them with an emotional effect’   

Het is essentieel om kinderen eerst te reguleren voordat we hen kunnen overtuigen met een cognitieve afspraak of verzoek zonder dat we daar emotionele dwang bij gebruiken. Kortom: 'Connect before you Connect'

Getraumatiseerde kinderen die niet gereguleerd zijn, zijn ontzettend lastig te corrigeren, want er mist een stapje. Het kind moet eerst gereguleerd worden en pas dan kan er gecorrigeerd worden. Het doel van de 6R’s is om je kind van een van hoge stress status naar lagere stress status te krijgen op een fijne en veilige manier.

'De beste manier om van hoge stress naar een lager stressniveau te komen is ritme'

Ritmische, herhalende patronen zoals: wandelen, hardlopen, dansen, zingen, meditatie, ritmisch ademhalen gaan je daarbij helpen. Met deze activiteiten gebruikt de hersenstam gerelateerde somatische netwerken in het brein waardoor je limbisch systeem en cognitieve brein optimaal gaan werken. Hoe fantastisch zou zijn als jij dit als 'opvoed-tool' in je opvoeding zou integreren?

Wat de meeste van ons hebben geleerd is om kinderen te corrigeren met straffen, time-out of erover praten. Een veel beter idee is dus: laten we een wandeling gaan maken. Of een ander voorstel waar de 6R’s in voorkomen. Na een activiteit met de 6R’s zul je merken dat het weer mogelijk is om cognitief contact te maken met je kind. Als je het vroegkinderlijk trauma van je kind wilt helen kun je deze 6R’s ook toepassen. Het liefst zo vaak mogelijk.

  1.  Relationeel, de interactie is tussen jou en het kind
  2. Repetitive, dezelfde bewegingen steeds veel herhalen, zoals je dat van nature ook bij baby's zou doen.
  3.  Relevant, de activiteiten moeten bij jou, het kind, omgeving, cultuur en situatie passen.
  4. Rewarding, het moet voor beide iets positiefs opleveren.
  5.  Ritmisch, alle activiteiten zijn met een bepaald ritme.
  6. Respectvol, activiteiten zijn met respect voor jouzelf, het kind, cultuur en omgeving.



Reacties
Categorieën