Hechting in dePraktijk 

Wat fijn dat je op zoek bent naar mogelijkheden om op een andere manier naar lastig gedrag van kinderen te kijken!  

Mijn Hechting in de Praktijk training helpt leerkrachten, onderwijsassistenten, IB'ers , remedial teachers, therapeuten en andere zorgprofessionals om beter met lastig en onverklaarbaar gedrag van kinderen om te gaan.

Door met de juiste trauma sensitieve benadering deze kinderen te helpen kunnen zij van hun klaslokaal of praktijk weer een fijne en veilige haven maken voor álle kinderen.  

Meer weten? Plan een kennissessie 


gesprek

Van [trauma]monster tot 'model kind' 

Ben jij professional en zit jij soms met je handen in het haar?

Wist je dat lastige kinderen met onverklaarbaar, agressief, clownesk, manipulatief of gevaarlijk gedrag getraumatiseerde, onveilig gehechte kinderen kunnen zijn?

En dat het gedrag wat ze laten zien voortkomt uit gebeurtenissen vanuit hun eerste levensjaren? Je hebt vast al van alles geprobeerd bij deze kinderen. Echter deze kinderen straffen, belonen of negeren verergert dit gedrag alleen maar. Daar ben je wellicht zelf al achter gekomen.

Voel jij je soms handelingsverlegen omdat alles wat je tot nu toe hebt geprobeerd vanuit jouw ervaringen en expertise niet werkt? Weet dat dit niet jouw schuld is! 

Hoe zou je het vinden om samen met mij aan de slag kunt gaan met wetenschappelijk bewezen trauma sensitieve tools die wél het juiste resultaat gaan geven bij deze ‘lastige’ kinderen? 

Meer weten? Plan een kennissessie 


gesprek

Herken jij jezelf in de volgende punten? 

✓ Je weet je geen raad met de heftige emoties van sommige kinderen. 
✓ Je wilt graag een fijne en veilige relatie met alle kinderen opbouwen maar soms lukt het gewoon niet.
✓ Er is een diagnose gesteld, maar je hebt een onderbuik gevoel dat er meer aan de hand is.
✓ Het voelt alsof de relatie alleen maar draait om aantrekken en afstoten.
✓ Je ziet met pijn in je hart dat het sommige kinderen niet lukt om tot fijne en veilige vriendschappen te komen.
✓ Je lijkt soms net een politieagent, je bent alleen maar grenzen aan het stellen waar zij overheen gaan.
✓ Heb jij al van alles geprobeerd maar dat heeft de situatie maar een klein beetje geholpen of alleen nog maar erger gemaakt. 


Kinderen zijn jouw passie...

Ik neem aan dat je graag met kinderen werkt omdat je het fijn vindt om iets voor hen te betekenen en hen iets te leren. Maar je ervaart ook dat dit met sommige kinderen wel heel erg lastig is. De methodiek waarmee ik je met dit programma kan helpen zal er voor zorgen dat veel van het lastige gedrag van de kinderen zal verdwijnen. En dat jij tools en handvatten aangereikt krijgt om beter met het  gedrag om te gaan. Je zult ervaren dan je weer met meer plezier en daarnaast met veel minder moeite tot mooie  resultaten kan komen.


Wat gaat de Hechting in de Praktijk training jou brengen? 

✓ Je hebt meer tijd over voor de andere kinderen.
✓ Je hoeft niet steeds de klas uit om hulp van anderen in te schakelen.
✓ Jouw klas lokaal voelt veilig en vertrouwd voor álle kinderen. 
✓ Je hoeft geen ogen meer in je achterhoofd te hebben om alles steeds maar in de gaten te houden. 
✓ Jij en de andere kinderen snappen waarom het bij sommige kinderen soms niet lukt en wat ze daar dan voor nodig hebben. 
✓ De 'lastige' kinderen komen makkelijker tot gepast gedrag en hoeven niet halverwege het jaar van school te wisselen, of nog erger; te stoppen met school. 

Wat anderen aan de training hebben gehad!

Nu denk je misschien, allemaal leuk maar ik heb al zoveel andere bijzondere kinderen in de klas waar protocollen voor zijn die ik moet toepassen, moet ik daarnaast ook nog trauma sensitief gaan werken met deze kinderen?

Weet dat de methodiek die ik je ga leren fijn is voor álle kinderen in de klas. En dus niet alleen voor de kinderen met lastig trauma gerelateerd gedrag. Alle kinderen hebben soms lastige momenten, hoe fijn is het dan dat je daar steeds met dezelfde benadering meer omgaat zodat jij van jouw klaslokaal snel weer een veilige haven kunt maken voor álle leerlingen.

Wil je weten hoe anderen professionals deze training hebben ervaren en hoe zij de methodiek zijn gaan toepassen? Lees dan de volgende testimonials hier onder of  ga naar de review pagina: Reviews professionals 

Meer weten? Plan een kennissessie 


gesprek

Dit zeggen anderen over de training:

Meer begrip en rust...

Ik besefte mij niet dat veel meer kinderen last hebben van deze diagnose. Deze training heeft mij hierover kennis, inzichten en handvaten gegeven. Ik kijk nu op een andere manier naar het gedrag van sommige leerlingen. Ik vraag mij nu sneller af: waar komt dit gedrag vandaan, wat voor jeugd heb jij gehad?  Het geeft mij meer begrip en rust om op deze manier de kinderen te benaderen.

Renske 

Leerkracht Speciaal Onderwijs 

Staffen zinloos... 

Ik heb uit de training kunnen halen wat ik nodig had. Ik herkende veel gedrag waar Esther over spreekt in haar colleges. Het mooiste inzicht vind ik de metafoor voor de diagnose: Het Hechtingsmonster. Het kind zelf is niet lastig, het kind wordt overvallen door zijn of haar brein waar het zelf ook geen raad mee weet. Daarom is het ook zinloos om deze kinderen te straffen, het is eigenlijk een manier om te zeggen: Ik heb hulp nodig, ik kan dit nog niet alleen…

Amalia 

Leerkracht Speciaal Onderwijs 

Meer bewust... 

Wat mij in deze scholing heel erg duidelijk is geworden, is de invloed van mijn eigen hechtingsproces op de omgang mét en het lesgeven áán leerlingen met hechtingsproblemen.

Nu ik mij bewust ben van de achtergrond van mijn reacties kan ik bewust kiezen voor een van de trauma sensitieve alternatieven die ik heb geleerd tijdens de 5 colleges met Esther.

Esther 

Leerkracht Speciaal Onderwijs 

Waarom zou je voor deze training kiezen? 

✓Alle tools, strategieën en methodiek in dit programma zijn allemaal op basis van 'evidenced based practice' en worden wereldwijd al meer dan 20 jaar toegepast in instellingen, behandelpraktijken en scholengemeenschappen. 
✓ Tijdens de training ga je er ook achterkomen waarom het niet aan jouw expertise en ervaring ligt dat het niet lukt. Zelfs leerkrachten met meer dan 20 jaar ervaring hebben deze training gedaan en veel aan gehad, zie testimonials
✓Andere trainingen geven je vaak niet de juiste kennis over de neurobiologie van gedrag van kinderen en dat is juist een van de meest belangrijke pijlers waarop alle tools zijn gebouwd. Vanuit de kennis van de neurobiologie ga je beter snappen waarom sommige kinderen tot bepaald gedrag kunnen komen. 
✓In deze training ga je ook leren dat deze kinderen niet lastig zijn maar het lastig hebben. En dat jij zelf ook iets te leren hebt ten aanzien van jouw neurobiologie en hechtingspatronen waardoor jij deze kinderen nóg beter kunt helpen. 


Als jij nu denkt, dit is wat ik nodig heb om mijn expertise en ervaring uit te breiden zodat ik mijn vak nog beter kan uitoefenen. Plan dan vandaag nog een strategie gesprek  zodat we samen kunnen kijken of het programma iets voor je is. 

Wist je dat...

30 tot 40 % van alle kinderen in de klas een aantal traumatische ervaringen hebben meegemaakt voor hun 6de levensjaar. En dat deze gebeurtenissen grote gevolgen kunnen hebben voor het gedrag in jouw klas/praktijk en de [brein] ontwikkeling van het kind. Veel van deze gedragingen zijn we ADHD of andere diagnoses gaan noemen. Maar vaak is er iets anders aan de hand.

Weet ook dat in de aankomende decennia dit percentage zal stijgen door de steeds stress vollere westerse-, digitale-, prestatiemaatschappij waarin wij leven. En dat armoede, werkeloosheid en discriminatie  en een gevoel van onveiligheid ook hele grote stress- en risicofactoren zijn voor de [hechtings-] ontwikkeling van kinderen.

Hoe fijn zou het zijn als jij je voor de aankomende jaren de juiste tools en methodiek hebt aangeleerd om beter met deze gedragingen om te gaan door deel te nemen aan dit programma? En met de tools een echt verschil kunt maken in het leven van deze kinderen?

Wat ga je leren? 

1. Simpel en Snel 

In dit programma leer je hoe jij op een simpele en snelle manier lastig gedrag kunt veranderen in fijn en veilig gedrag, zodat jij eindelijk weer tijd hebt om tot de leuke activiteiten van jouw programma te komen. 


2. Implementeren

Ik ga je leren hoe jij dit makkelijk kunt implementeren en automatiseren in jouw dagprogramma zodat het je geen extra tijd en energie gaat kosten. Je hebt het tenslotte al druk genoeg.  



3. Jezelf ontwikkelen

Het programma laat ook zien hoe jij jezelf nog beter kunt ontwikkelen tot een leerkracht die zijn hand niet meer voor lastige kinderen omdraait. Je krijgt tools die je voor altijd kunt blijven inzetten. 



Wat maakt dit programma anders? 

Ik heb vanuit de hele wereld oplossingen voor lastig gedrag voor je verzameld die fantastisch werken bij meer dan alleen kinderen met hechtingsproblemen. We gaan aan de hand van praktijksituaties stap voor stap veranderingen aanbrengen in de benadering van het lastige gedrag op een trauma-geïnformeerde manier die ervoor zorgt dat jij snel en effectief tot resultaat komt. 

Tijdens 5 colleges krijg jij stappenplannen, checklijsten, methoden en strategieën om met dit succesvol in te zetten. Het programma is ontwikkeld vanuit de doelstelling dat deze praktijk- en oplossingsgericht is en direct toepasbaar op de behoeften en dagelijkse situaties in de klas. Ik ga je geen vage theoretische kennis leren waarvan je denkt, heel interessant maar hoe helpt mij dit bij de situaties in de klas? 

De meeste trainingen bekijken lastige gedrag van [onveilig] kinderen vanuit 1 invalshoek, ik ga met jou dit gedrag vanuit verschillende invalshoeken onderzoeken. Namelijk vanuit de neurobiologie, het brein en het zenuwstelsel. De oplossingen gaan we ook breed georiënteerd bestuderen: vanuit cognitieve en gedragstherapie, suppletie en voeding, het brein en zenuwstelsel en vanuit de hormoon en neurobiologie. 


Doelen van deze training? 

Na het afronden van deze training, heb je aan onderstaande doelen gewerkt.

✓ Je begrijpt hoe lastig gedrag van kinderen kan ontstaan.
✓ Je weet hoe jij onveilige gehechtheid kunt herkennen.
✓ Je bent op de hoogte van de valkuilen die er zijn bij hechtingsgedrag.
✓ Je hebt kennis van de 3 breinen van getraumatiseerde kinderen.
✓ Je begrijpt waarom lesgeven aan onveilig gehechte kinderen soms voelt als topsport.

✓ Je snapt waarom deze kinderen je persoonlijk zo kunnen raken. 

✓ Je leert waarom reguliere tools niet goed werken bij deze kinderen.
✓ Je leert met welke tools jij het brein van onveilig gehechte kinderen kan reguleren.
✓ Je weet hoe jij optimaal in contact kunt zijn met de ouders van deze kinderen.
✓ Je kunt lastig gedrag voorkomen in plaats van corrigeren.
✓ Je bent in staat om in lastige situaties neutraal te blijven.


Meer weten? Plan een kennissessie 


gesprek

'Ik geloof dat elk kind een talent heeft en dat dit met de juiste omgeving, mindset, community en benadering tot volle potentie kan komen'

Hechting in de Praktijk 

  • 5 colleges, geaccrediteerd via SKJ
  • Hechting in de Praktijk community
  • Hechting in de Praktijk academie 


Details:

Docent: Esther Groenewegen-Jonker 

Locatie: Zoom 

Dagen: Donderdagavond

Tijden: 19.00 - 22.00 uur 

Data's: 14 september, 19 oktober, 23 november, 21 december, 25 januari [2024]

Totale studielast: 35 uur [waarvan 17,5 zelfstudie-uren]


STAP-budget: Voor deze training kun je een STAP-budget aanvragen bij het UWV.

Mail ons zodat we jou het een aanmeldformulier kunnen sturen voor de aanvraag. 


Incompany: Wil jij deze training voor jouw team of medewerkers incompany boeken? Neem contact met ons op want we geven deze training ook op locatie.  


Wil je weten of deze training iets voor je is? 

Plan dan een afspraak in mijn agenda, ik vertel je graag meer over.