Als Hechten Niet Van Zelf Gaat

Voor professionals in onderwijs en zorg

Opleiding Hechting in de Praktijk

De opleiding Hechting in de Praktijk is ontwikkeld voor professionals zoals leerkrachten, onderwijsassistenten, IB’ers, remedial teachers, therapeuten en andere zorgverleners. De opleiding biedt inzichten en tools om beter om te gaan met lastig gedrag bij kinderen, voortkomend uit hechtingsproblematiek en trauma. De opleiding is geaccrediteerd met 24 SKJ-studiepunten.

Ik wil meer weten




Je interventies zijn op

Straffen, belonen, contact maken, negeren: sommige kinderen lijken niet te sturen. Met welke aanpak dan ook.

Dwingen kan niet.
Boos worden helpt niet. 

Bovendien wil je alle stress voorkomen, want anders is een woede-uitbarsting gegarandeerd. En dan ben je nog verder van huis. 

Ondertussen merk je…

  • …dat je de politieagent bent geworden die je nooit wilde zijn
  • …dat je geen band opbouwt met kinderen die lastig gedrag vertonen
  • …dat jullie contact voortdurend pingpongt tussen aantrekken en afstoten
  • …dat je veeleisende kinderen liever ontwijkt dan begeleidt
  • …dat de andere kinderen in de groep aandacht tekort komen

Je zou bijna gaan twijfelen aan je eigen ervaring en expertise. Aan de andere kant: diep van binnen voel je dat je het kind kunt helpen.  

Maar hoe dan? En waarmee precies?

Grote kans dat je te maken hebt met hechtingsproblematiek voortkomend uit trauma

30 tot 40% van alle kinderen is in bepaalde mate onveilig gehecht. Hun ontregelende gedrag komt voort uit disbalans en disconnecties in het brein, veroorzaakt door ingrijpende gebeurtenissen in de eerste levensjaren. 

De term komt je vast bekend voor. Misschien was hechting zelfs een module tijdens je studie. En ongetwijfeld heb je gegoogeld naar tips en adviezen. 

Toch mis je de belangrijkste tools. En dat is niet zo gek.

De meeste opleiders gaan voorbij aan dé bepalende factor voor hechtingsproblematiek: het getraumatiseerde brein.


Daarom heb ik de opleiding Hechting in de Praktijk ontwikkeld

Onveilig gehechte kinderen hebben een trauma-sensitieve benadering nodig, gericht op de verstoorde biochemische processen in het brein.  

In de online opleiding leer je hoe je een getraumatiseerd brein weer reguleert.

Het is een uniek programma waarmee je gedragsproblemen transformeert dankzij de juiste prikkeling en de positieve ontwikkeling van het brein.

Je krijgt wetenschappelijk bewezen tools aangereikt om kinderen met lastig gedrag in jouw werksituatie te begeleiden. Zonder straffen of schorsen. En met een flinke dosis humor.

Want al geloof je het nu nog niet: je kunt heel wat moois bereiken met deze bijzondere kinderen.

Kirsten

leerkracht speciaal onderwijs

Maakt het verschil

Esther is dé expert op het gebied van hechtingsproblematiek. Haar kennis van en visie op kinderen met trauma, en het effect ervan op het brein, is erg verhelderend en leerzaam. Haar enthousiasme aanstekelijk. Dagelijks werk ik met leerlingen die een trauma hebben. Door de kennis van Esther heb ik nieuwe kennis, inzichten en tools gekregen om mijn leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. Dat maakt het verschil!

Je docent 

Ik ben Esther Groenewegen, pionier op het gebied van hechtingsproblematiek en trauma-sensitieve begeleiding. 

In 2015 ontdekte ik dat de Canadese- en Amerikaanse wetenschap meer en betere kennis heeft over hechtingsproblematiek. Ik reisde af naar de wereld over om alles te leren over de relatie tussen trauma, hechting en trauma-sensitief opvoeden. Die kennis vind je terug in mijn praktische boeken, tools en methodieken.

Jaarlijks begeleid ik internationale hechtingskampen, waar ik met de meest heftige gedragingen te maken krijg: spugen, bijten, schelden, geschreeuw. Omdat ik de veeleisende praktijk ken, kan ik andere professionals helpen hun werk goed te doen.

Hechting in de Praktijk is gebaseerd op de nieuwste internationale kennis, mijn werk als trauma-begeleider en mijn inzichten als ervaringsdeskundige.

Hechtingsproblemen gaan niet vanzelf over. En zéker niet met een strenge aanpak of medicatie. Maar met de trauma-sensitieve benadering kom je tot de mooiste veranderingen.
De beste, praktische manier

De opleiding gaat over de beste, praktische manier om met kinderen met hechtingsproblemen om te gaan.
Ik heb mij als speltherapeut al best verdiept in kinderen met hechtingsproblemen, door het lezen van boeken en het volgen van trainingen. Maar wat zo fijn is aan deze scholing is dat de tools ook aan ouders doorgeven kunnen worden: wat werkt voor de professionals werkt ook voor de ouders zelf. Ik heb mijn leerdoelen bereikt tijdens deze training. De aanpak van Als Hechten Niet Vanzelf Gaat werkt echt.

Ada, speltherapeut
Geen goedbedoelde adviezen

Het is bijna niet uit te leggen hoe het voelt als je voor een kind zorgt met hechtingsproblemen. Alleen ervaringsdeskundigen zoals Esther kunnen écht weten hoeveel energie dit van je vraagt als ouder. In haar trainingen zul je geen goedbedoelde, maar totaal niet aansluitende, adviezen vinden die ouders en professionals van deze kinderen al zo vaak hebben gehoord of gekregen. Zij deelt alleen 'evidence based practice' tools en methodiek, en vooral een hart onder de riem.


Ilse Prins, traumatherapeut

5 colleges, praktijkgericht, SKJ-geaccrediteerd

In de online colleges leer je de symptomen van vroegkinderlijk trauma goed op te merken. Je weet ze te verklaren en je herkent ze in je eigen werksituatie.

Je krijgt geen eindeloze theoretische colleges, maar praktijkopdrachten die je direct vertaalt naar je eigen praktijk. Ondersteund door doelgerichte tips en tools, strategieën en methoden.

Daarnaast behandelen we enkele cases uit mijn 10+ jaar internationale ervaring met deze kinderen. Je krijgt een goed - en vaak ontroerend - totaalbeeld van hechtingsproblematiek. De herkenbare uitdagingen én de oplossingen versterken je: je leert mee te bewegen met de behoefte achter het gedrag, in plaats van te vechten tegen de ontregelende symptomen.

Al het opleidingsmateriaal is wetenschappelijk onderzocht op basis van EBP: Evidence Based Practice. Ik vertel je direct wat werkt – en wat niet.

Je hoeft dus niet meer te gissen en te gokken of jouw aanpak klopt.

Wat leer je in deze opleiding

Kennis

Je weet:

  • hoe het lastige gedrag van onveilig gehechte kinderen ontstaat
  • hoe de diagnose ‘onveilig gehecht’ tot stand komt
  • wat de risicofactoren zijn bij het ontstaan van onveilige gehechtheid
  • welke symptomen wijzen op onveilige gehechtheid 
  • welke valkuilen er zijn in de signalering van hechtingsgedrag
  • hoe de 3 breinen van getraumatiseerde kinderen functioneren
  • waarom lesgeven aan onveilig gehechte kinderen topsport is
  • waarom onveilig gehechte kinderen jou persoonlijk zo raken
  • welke reguliere tools niet goed werken bij deze kinderen, en waarom niet
  • met welke tools je het brein van onveilig gehechte kinderen reguleert
  • hoe je optimaal in contact bent met de ouders van deze kinderen
    Vaardigheden
    Je kunt:
    • op een trauma-sensitieve manier omgaan met lastig gedrag
    • lastig gedrag voorkomen in plaats van corrigeren
    • neutraal blijven in uitdagende situaties 
    • actief en constructief steun vragen bij collega’s 
    • onderzoeken hoe jij zelf bent gehecht 


    Attitude

    • Je bent je bewust van de invloed van jouw eigen hechting op het begeleiden van onveilig gehechte kinderen
    • Je kijkt op de juiste manier naar je eigen hechting en gaat er professioneel mee om  
    • Je neemt een open en onderzoekende houding aan in de begeleiding kinderen

Waarom heeft dit wel effect

De meeste opleidingen bekijken de problematiek van onveilig gehechte kinderen vanuit één invalshoek: het lastige gedrag. En de interventies en adviezen zijn cognitief. Ouders krijgen opvoedtips, kinderen moeten naar een Kanjer- of SoVa-training, professionals gaan steeds meer verbaal of fysiek begrenzen omdat ze het ook niet meer weten.

In onze opleiding benaderen we het probleem vanuit de belangrijkste pijlers: de neurobiologie, het brein en het zenuwstelsel. 

Dankzij die brede visie is ook het scala aan oplossingen breed. Je leert te handelen vanuit het brein- en zenuwstelsel, maar ook te interveniëren vanuit de cognitieve en gedragstherapie, de hormoon- en neurobiologie, en suppletie en voeding.

Stap-voor-stap breng je verandering in jouw handelen, op een trauma-geïnformeerde manier. En die is vaak verrassend simpel.  

Alle tools, strategieën en methodieken worden wereldwijd toegepast in instellingen, behandelpraktijken en scholengemeenschappen.

dr. Bruce D. Perry

A real change

Esther’s work is very important. She educates the public and her peers with the right trauma informed care they need to make a real change in the lives of traumatized children.


dr. Bruce D. Perry, kinder- en jeugdpsychiater
en oprichter van de ChildTrauma Academy in Houston

Het programma

Module 1:
Wat is hechting

Wat is hechting
Het belang van hechting
Hechtingsstijlen
Risico- en beschermingsfactoren
Symptomen bij hechtingsproblematiek
Hechtingsproblemen in de huidige tijd

Module 2:

Wat is trauma 

Wat is trauma
Trauma responses
De 3 breinen
Zintuigelijke gevolgen trauma
Baas over eigen brein werkboek

Module 3:
BEG-methode 

Brein Effectieve Gedragsinterventie methode
Quickscan onveilig gehechte kinderen
Cool down doos 
De hechtingsdans

Module 4:
De oplossingen 

Behandelplan opstellen
Hoe bouw je een veilige relatie op? 
Trauma sensitieve taal 
Trauma sensitieve benadering 
Talen van verbinding  van kinderen 
Wat je als professional kunt doen
Hoe ga je om met de ouders

Module 5:
Afronding, transfer en cases

Neurobiologie en hechting
Therapieën
Hechting professional 
Afronding en Casus 

Werkvormen

Persoonlijke leerdoelen
Voorafgaand aan de opleiding formuleer je je persoonlijke leerdoelen. Wat is je ambitie? Wat wil je leren? Je bespreekt je doelen met de trainer. Na de scholing reflecteer je op je ambities. En je krijgt feedback van de trainer. 

Online colleges
Tijdens de colleges staat naast de theorie van trauma en hechtingsproblemen, vooral de vertaling naar de praktijk centraal. In elk college behandelen we een thema. 

Praktijkopdrachten
Met de praktijkopdrachten vertaal je de theorie naar je eigen werksituatie. Je krijgt oplossingen die direct toepasbaar zijn voor de uitdagingen waar je tegenop botst. De opdrachten bespreken we weer in de colleges, zodat je voortdurend de koppeling maakt tussen theorie en praktijk, en andersom.  

Downloads
Je eigen online bibliotheek staat vol met pakklaar materiaal:

  • Trainingsvideo’s die de geschreven lesstof verhelderen
  • Tientallen hand-outs, stappenplannen en checklists, als praktische ruggensteuntjes
  • E-books, om je verder verdiepen in bepaalde thema’s
  • Vragen- en checklists, om je professionele houding te ondersteunen
  • Literatuurtips voor studiemateriaal uit binnen- en buitenland
  • Oefeningen en werkmodellen
  • Trauma-sensitieve tools en methoden, stap voor stap uitgeschreven
  • QuickScans, om je verbeterpunten te ontdekken
  • Werkboeken (ook voor de kinderen zelf)


Eindopdracht
Met de eindopdracht laat je zien dat je je inzichten kunt vertalen naar de praktijk. Je maakt een presentatie over twee kinderen waarvan jij vermoedt dat ze onveilig gehecht zijn. Je onderbouwt hoe je je handelen hebt aangepast en je geeft aanbevelingen voor je collega’s en voor alle andere beroepskrachten die het kind bijstaan. Ook reflecteer je in de eindopdracht op je persoonlijke leerdoelen.

Voor wie is de opleiding?

De opleiding is voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, de zorg, coaching en de jeugdhulpverlening.

  • Werk je in het regulier of speciaal onderwijs, en wil je je vaardigheden uitbreiden?
  • Ben je pedagogisch hulpverlener, en is hechting vaak ‘een ding’?
  • Begeleid je gezinnen, en wil je ouders en kinderen meer handvatten kunnen bieden?
  • Heb je een praktijk voor kindercoaching of gezinscoaching, en zoek je de tools die het verschil maken?
  • Ben je jeugdbeschermer, en wil je kinderen en ouders beter kunnen helpen als er verplichte opvoedingsondersteuning nodig is?

Dan is deze opleiding precies wat je nodig hebt. En ook medewerkers uit de kinderopvang, vluchtelingenwerk, gezinshuizen en gevangeniszorg hebben baat bij de methodische aanpak.

Zelfs professionals die al jaren met kinderen werken, hebben veel aan deze opleiding gehad.

Handig om te weten: mijn tools zijn anders-dan anders. Onconventioneel. Dat vraagt nieuwsgierigheid van jou. En de wil om de traditionele aanpak los te laten. Als je dat wel ziet zitten, ben je hier precies op je plek.

Marja

leerkracht speciaal onderwijs

Eén van de boeiendste opleidingen ooit

Al 21 jaar sta ik voor de klas. Ik begeleid kinderen met een meervoudige, ernstige beperkingen. Eén groep bleef altijd moeilijk te begrijpen: de kinderen met hechtingsproblemen. Esther heeft uitgelegd hoe deze problemen ontstaan en hoe je deze kinderen meer houvast geeft. Op een zeer betrokken, bevlogen en enthousiaste manier. Ze gaf een stukje theorie om dingen beter te begrijpen, maar ik kreeg vooral veel praktische handvaten. Echt verhelderend! Hechting in de Praktijk is één van de boeiendste opleidingen die ik ooit heb gedaan.

Praktische informatie

Data  Schooljaar 2024

Voorjaar :  1 februari, 15 februari, 14 maart, 28 maart, 25 april 

Najaar: 19 september, 10 oktober,  7 november, 21 november, 12 december  


Locatie
Online via Zoom, 19.00 - 22.00 uur


Studiebelasting

40 uur, waarvan 20 uur zelfstudie en 5 online colleges à 3 uur. Je ontwikkelt jezelf snel en effectief als je de colleges goed voorbereidt. Hoe meer je oefent met de lesstof, hoe sterker je vaardigheden worden. En het mooie is: dat merk je al vanaf het eerste college.


Accreditatie

De opleiding is SKJ-geaccrediteerd, voor 24 punten. De eindopdracht en de bereikte leerdoelen bepalen of de SKJ-accreditatiepunten worden toegekend. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je de opleiding met succes én met plezier afrondt.  


Wat is je investering?

1297 euro (of 4 deelbetalingen van 345 euro) voor het hele pakket: colleges, digitale downloads, ondersteuning en support, docent-uren, besloten community en leeromgeving.

Je houdt 1 jaar toegang tot de online leeromgeving. Ook na de opleiding heb je een unieke online bibliotheek vol praktische tools en methoden die je er steeds weer bij kunt pakken. 

Melisa van den Herik

leerkracht Rehoboth school

Heeft effect op alle leerlingen

Door het toepassen van de methode van Esther zien we een positief effect op alle leerlingen in de klas. Vooral de breinschakelaars hebben een krachtig resultaat op lastige momenten. Ik ben dankbaar voor alle handvatten die we tijdens de opleiding hebben gekregen. Nu lukt het ons beter om naar de behoefte achter het gedrag te kijken, in plaats van alleen naar het ‘Hechtingsmonster’. Dank je wel Esther voor alles wat je ons op een liefdevolle, respectvolle manier hebt geleerd. Je hebt ons liefde voor deze kinderen meegegeven.

Ben je geïnteresseerd maar heb je nog vragen?

Deze opleiding incompany geven? Of als onderdeel van je opleidingsaanbod?

Dat kan ook. Neem contact op, dan hebben we het over de wensen en de mogelijkheden. 

Wil je je aanmelden?
Fantastisch: jij bent de professional die het verschil gaat maken.
Aanmelding Hechting in de praktijk ↓
SKJ-geaccrediteerd | 1 jaar blijvende toegang | levensveranderend

Klik hier als je de opleiding zelf betaalt
Je gaat naar de bestelpagina. Na je aanmelding ontvang je direct een bevestigingsmail.