Laat een reactie achter
5 comments
Hi Esther, zelf heb ik een beetje moeite met de termen hoog- en zwakbegaafd. Het lijkt aan te geven dat het ene beter is dan het andere. Als je een kind hebt met een IQ van 140 (of hoger) dan wijkt dat net zoveel af van het gemiddelde als een IQ van 60. Op beide situaties is het (basis)onderwijs in Nederland niet ingesteld. De lijntjes waartussen het ‘normaal’ valt zijn zo beperkt, wat het alleen maar lastiger maakt. Een kind dat (zeer) hoog begaafd is kan ook erg veel problemen hebben om mee te kunnen komen en geaccepteerd te worden voor wie hij of zij is en dat is niet iets om als ouder over op te scheppen, denk ik. Belangrijk is het voor ieder kind dat het geaccepteerd en geliefd wordt om wie het is. Daar valt nog veel winst te behalen.
ReplyDank je wel Suzanne voor je reactie!
Je hebt helemaal gelijk!
Yasmine heeft 5 jaar op gewoon basisonderwijs gezeten. Daar hebben zij een Leonardo klas. Een klas voor hoogbegaafde kinderen.
Een aantal van deze kinderen heeft net zoveel extra begeleiding nodig als Yasmine. En sommige daarvan zijn misschien nog wel minder geschikt voor gewoon onderwijs in vergelijking met Yasmine.
Dit maakt het ook zo oneerlijk voor Yasmine. Yasmine moest voor haar groep 8 naar speciaal basisonderwijs. De school zei dat ze Yasmine niet konden bieden wat zij nodig had.
Dit terwijl de school twee Leonardo klassen heeft met onderwijs om maat voor hoogbegaafden.
Dit doet pijn als moeder. Ik vind namelijk dat hoog en laag begaafd een plek verdienen op gewoon basisonderwijs.
Mijn dochter is nu op speciaal basisonderwijs voor groep 8. Ze is nu dood ongelukkig. Ze heeft geen vriendinnetjes meer in de klas. Ze heeft geen plezier meer in school. Ze voelt zich heel erg alleen.
Was dit nu de bedoeling van Yasmine haar oude school?
Ik had haar zo graag nog 1 jaar gehouden op haar oude school. Maar dit was volgens de leraren en de directrice niet mogelijk…
En bittere pil voor ons als ouders!
Waarom is het niet mogelijk om voor hoog en laag begaafd een plek te creëren binnen gewoon onderwijs? Als het voor hoog mogelijk is waarom dan niet voor laag?
Is dat dan toch omdat hoog in de ogen van volwassen beter is dan laag?
In veel gevallen zijn de problemen van deze kinderen het zelfde…..
Hallo,
Ik ben juist nog een beetje zoekende. Sinds dit schooljaar, is mijn dochter (8) begonnen op een nieuwe (reguliere) school. 4 jaar lang heeft ze op regulier onderwijs gezeten, waar de leerkrachten mij allemaal vertelden dat ik dingen zag die er niet waren. Mijn dochter mankeerde niks, het zat allemaal tussen mijn oren. Ondanks dat ADHD, een hechtingsstoornis en sociaal emotionele achterstand als gediagnostiseerd waren. Op de nieuwe school hadden ze al snel het idee dat er meer aan de hand zou zijn. Ze is van groep 5, terug geplaatst naar groep 4. Er werd een iq test aanbevolen. Hiervan deze week de uitslag gekregen: 82. Ook ‘zwakbegaafd’ dus. Ik ben zoekende naar literatuur om dit met mijn dochter te bespreken, maar ik kan echt nergens wat vinden. Al snel word er gesproken over een verstandelijke beperking. Maar dat is het dus niet!! Gelukkig kan zij wel op deze school blijven, en krijgt ze nu een zogenaamd rugzakje. Maar voel me hopeloos en alleen als ik aan de toekomst denk 🙁
ReplyVandaag de bevestiging van onze dochter (bijna 11) gekregen. IQ van 78. Onze aanleiding is een vorm van epilepsie, Jeavons. Leren was altijd al moeilijk voor haar, cito’s lieten dat al zien, maar leken ons ook momentopnames. Sinds dit jaar heeft school een nieuwe methode, waarbij het gehele jaar de scores worden bijgehouden. De cito’s liegen blijkbaar niet. Waarom lukt het onze meid niet om haar scores omhoog te krijgen, ondanks alle energie vanuit haar, ons en de school. Over 2 jaar begint de middelbare school, hoe gaat ze zich daar ooit staande houden als het tempo omhoog gaat. Daarom contact opgenomen met het epilepsiecentrum en zij namen ons direct serieus. Dan maar een rugzakje, dan maar extra hulp. Nu gaat het LWEO, speciale schoolbegeleiding ons en de school (juist ook een school voor Hoogbegaafde kinderen) helpen zodat zij gewoon op deze school kan blijven en goed wordt voorbereid om de middelbare.
Maar het woord zwakbegaafd, dat steekt mij wel, net zoals laaggeschoold. Dat moet anders. Vinden jullie ook niet?
Dank je wel voor je reactie en openhartig verhaal. Afschaffen dat woord zwakbegaafd, je dochter vind het lastig om schooldingen te leren. Wie weet heeft ze nog vele andere talentvolle eigenschappen die in haar latere leven waardevol kunnen zijn. In deze westerse maatschappij hameren we zo op de ‘hard-skills’ en lijken ‘soft-skills’ niet van waarde te zijn. Maar soft- skills zoals empatisch vermogen, metalliserend vermogen, creatief zijn, zijn misschien wel veel belangrijker om op latere leeftijd succesvol te zijn. Dus lieve mama van deze fantastische dochter laat je nooit, maar dan ook nooit, van de wijs brengen door alle labels die onze kinderen opgeplakt krijgen. Handel vanuit je onderbuikgevoel die is vaak je beste raadgever!
Reply