Als Hechten Niet Vanzelf Gaat
Sharing is Caring!
  • Je bent hier:
  • Home »
  • Geen categorie »

En, hou jij het allemaal nog een beetje vol?

Eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee dat hele corona gedoe, mag ik dat zeggen? Waarschijnlijk niet, krijg ik natuurlijk weer allemaal mailtjes dat dit echt niet kan. Maar diep van binnen ben ik er echt klaar mee. En ik denk dat ik niet de enige ben die zich zo voelt, en zeker niet als je een bijzonder kind hebt in deze hele bijzondere situatie. Net als in ieder gezin zijn wij enthousiast begonnen met het toepassen van alle regels maar nu het ernaar uitziet dat er vanavond weer een verlenging aankomt begint de moed mij in de schoenen te zakken, nee niet weer een periode van onzekerheid. 

Voor onze kinderen is deze situatie zo lastig, onze kinderen hebben regelmaat en routine nodig en die is natuurlijk helemaal weg. Natuurlijk proberen wij dit thuis zoveel mogelijk aan te houden maar alles is toch anders. Ik zie mijn dochter zo struggelen, ze doet het zo goed, ze heeft zo ontzettend hard gewerkt om te komen waar ze nu staat, haar eindexamen doen. En nu hoeft het opeens niet meer, je zou denken; lekker toch? Maar zo voelt het niet voor haar. Ze wilde zo graag haar eindexamen gaan doen en dit wordt haar nu ontnomen door zo’n stom coronavirus. Ze wilde zo graag lekker aan de slag met haar bijbaantje maar ze hebben geen extra hulp nodig. Ze wilde zo graag allemaal leuke dingen doen als ze geslaagd was maar ze zit alleen thuis. En dit is niet goed voor haar, ik zie weer ‘oud gedrag’ bij haar terugkomen. Ik snap ook echt dat de jeugdzorg het opnam voor sommige ouders, sommige kinderen kun je niet alleen opvoeden, daar heb je echt een team voor nodig. Helemaal onze kinderen met hechtingsproblemen.

Hoe kunnen we nu toch deze periode een beetje goed doorkomen?

  1. Kijk of je toch weer op een bepaalde manier therapie of hulp kunt opstarten. Sommige therapeuten hebben daar nu een online platform voor gekozen, anderen zorgen dat ze alle regels in acht houden en kunnen dan toch ‘face to face’ aan de slag. Ik weet dat sommige kinderen, de mijne ook, het superfijn vinden om even zonder toezicht van ouders hun ‘ei kwijt’ kunnen bij iemand die hen begrijpt. 
  2. Onderzoek met je kind of je ‘beweging’ kunt plannen in het dag ritme. Het is zo belangrijk om in beweging te blijven. Als je beweegt maak je stofjes aan, onder andere neurotransmitters waardoor je beter in balans kunt blijven qua gedrag, goed voor je kind maar natuurlijk ook voor jezelf.
  3. Probeer zo veel mogelijk te ‘bouncen’, op en neer te bewegen, dit is zo belangrijk voor het brein. Zeker in deze onzekere tijden. Kleine kinderen doen dit instinctief, die zie je altijd op en neer bewegen als zij bang zijn of juist ook heel vrolijk. Kijk of je dit op een spontane manier kunt toevoegen aan je dagritme. Zet die trampoline weer in de huiskamer en ga er zelf ook op staan om de zoveel tijd.
  4. Maak plezier. Lachen en humor zijn een van de meest gezonde brein regulatoren tijdens stressvolle situaties. Wordt daar bewust van en kijk of je humor in je dag kunt toevoegen. Zet een gekke hoed of bril op als je de kamer binnenkomt. Zet harde muziek op en ga gek dansen met je kinderen. Of geef ze om de zoveel tijd een onverwachte kietel-dood. Ga een comedy film huren, veel tv-abonnementen zijn nu gratis of met 50% korting te bekijken. 
  5. Denk juist in deze periode aan je voeding, blijf vooral nu ook gezond eten en geef je kind niet te veel suiker als zoethoudertje, het zal het gedrag van je kind niet ten goede komen. Maar geef je kind bij elke maaltijd een gezonde eiwitbron, eiwitten zijn de bouwstenen van neurotransmitters en deze zijn essentieel bij een gezonde hersenopbouw en gepast gedrag. Zie mijn interview met Dirk Zoutewelle op mijn YouTube kanaal.
  6. Zorg dat je kinderen voldoende slapen en dus op tijd naar bed gaan. Het is zo verleidelijk om in vakantie modus te gaan staan en het niet zo nauw te nemen met bedtijd. Dit is voor kinderen met hechtingsproblemen niet handig, ze gaan dan nog meer uit ritme en ze hebben nu eenmaal meer slaap nodig van andere kinderen. Ze hebben echt 8 tot 10/12 uur slaap nodig om te herstellen en alle stress hormonen die ze tijdens de dag hebben aangemaakt weer af te breken. 
  7. Maak niet van elke mug een olifant, dit is niet het moment om alle regels voor 100% serieus aan te houden. Het is ook geen moment om alle regels helemaal overboord te gooien maar er is ook nog zoiets als de regels in acht nemen met een gezonde doses humor.  

Lieve mama en papa’s van kinderen met hechtingsproblemen, het is een bijzonder lastige tijd, voor ons, maar ook voor onze kinderen. Maar je kunt het, you can do this!!! 

Ik heb voor de aankomende periode mijn online coaching sessies in prijs verlaagd om je tegemoet te komen als je mijn hulp wilt gebruiken of gewoon even tegen iemand aan wilt praten die je echt begrijpt. Dus als je er helemaal doorheen zit en denkt: ik kan dit niet meer neem dan gerust contact met ons op en plan een online sessie, ik help je graag. 

Hechte groet,

Esther 

Welke tips heb jij voor andere ouders van kinderen met hechtingsproblemen om deze bizarre periode door te komen?

Sharing is Caring!

Laat een reactie achter