Deel 3, het mensenbrein van jouw getraumatiseerde kind

Deel 3, het mensenbrein van jouw getraumatiseerde kind

In dit blog wil ik jullie iets vertellen over het mensenbrein, de neocortex. Met dit gedeelte van het brein kun je logisch nadenken, plannen, doelen stellen, problemen oplossen, aan zelfreflectie doen, leren, huiswerk maken en leren van ervaringen. Het is het meest geëvalueerde gedeelte van het brein. Hoe activeer je het mensenbrein op een positieve manier? Het mensenbrein kun je activeren door de humor weer in je gezin te brengen. Kinderen met hechtingsproblemen weten als geen ander alle humor en plezier uit een gezin te zuigen. Ga daarom bewust weer humor in je huis en gezin terug brengen. Bedenk gekke, grappige, lieve kleine dingetjes om iedereen weer aan het lachen te maken. Doe lieve briefjes in de broodtrommel, jaszak of gymtas van je kind. Teken een gezichtje op de banaan of ander fruitstuk van je kind. Bouw een tent en ga in de tent eten als diner. Mijn kinderen vonden het op een of andere manier geweldig als ze in bad mochten eten. Just be creative! Wat ook een heel goede manier is om het mensenbrein te activeren is het maken van een doelenbord. Een doelenbord helpt je gefocust te blijven op je [positieve] doelen. Ik maak nu al een aantal jaren doelenborden samen met mijn kinderen. In de kerstvakantie maken wij tijd vrij om aan deze borden te werken. Mijn dochter vindt het geweldig. Het mooie is, als je samen met elkaar aan het knippen en plakken bent, komen er ook fijne gesprekken op gang. Als het doelenbord klaar is wordt hij ingelijst en komt hij aan de muur te hangen in haar slaapkamer. Naast het doelenbord heb ik ook een kalender in de huiskamer hangen waar we alle activiteiten van de week op noteren. Mijn dochter kijkt er dagelijks op. Het is voor haar echt een houvast. Het was nog even zoeken welke zij het fijnst vond. We hebben er nu eentje van Brepols. Onze kinderen hebben vaak moeite met opruimen en organiseren als hun neocortex niet goed werkt. Help je kind daarom als hij of zij iets moet opruimen of organiseren. Bedenk samen een plan hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Je kunt er niet vanuit gaan dat je kind dit zelf kan. Het lijkt er soms op dat je kind niet wil opruimen, maar hij weet waarschijnlijk gewoon niet hoe hij dit moet aanpakken. Dit geldt ook voor hun huiswerk. Het lijkt misschien dat ze hun huiswerk niet willen maken, maar zonder plan komt het niet af en dat is vaak het probleem. Je kunt dit zelf doen maar als het even kan is het handig om daar iemand anders voor te vinden. Bij ons thuis zorgde dit namelijk voor stress. Je gaat natuurlijk niet naar je moeder luisteren wanneer ze zegt hoe jij je huiswerk het beste kunt aanpakken, logisch. Nu hebben wij 1 keer in de week een geweldige bijlesjuf die elke week het huiswerk met Yasmine komt organiseren. Focus op positieve dingen en probeer niet te blijven hangen in negatieve gebeurtenissen. Wat er vaak gebeurt is dat er meestal alleen maar gepraat wordt over wat er niet goed gaat bij je kind. Op deze manier krijgen de negatieve dingen de meeste aandacht. Heel logisch, je wilt deze dingen met je kind bespreken omdat je denkt dat je kind leert van zijn fouten. Voor onze kinderen is het veel beter om niet te veel aandacht te schenken aan het negatieve gedrag en ons te focussen op het positieve gedrag. Ik weet het, dit is heel moeilijk. Maar oefening baart kunst. En je hebt immers de andere strategie al jarenlang geprobeerd en deze hielp niet echt. Dus wat heb je te verliezen om deze te proberen? Het heeft voor ons voor meer luchtigheid gezorgd in ons gezin. Soms vergeten wij het weer en gaan we preken als er iets is gebeurd wat niet door te beugel kan. Meestal zien we halverwege onze preek, dit heeft geen zin en kappen wij het af. De neocortex wordt natuurlijk ook gestimuleerd door school- en huiswerk. Hopelijk heb je op school een situatie kunnen creëren waar je kind zich veilig voelt en de juf vertrouwt. Als deze situatie niet gecreëerd kan worden, zal je kind niets opnemen van de aangeboden stof op school. Veiligheid en vertrouwen zijn twee vereisten die een getraumatiseerd kind nodig heeft om te gaan leren. Heb je het geluk dat je dit hebt kunnen realiseren dan kan je kind elke dag zijn neocotex trainen en zal het steeds sterker worden. Spelletjes doen samen met je kind. Ik moet eerlijk zeggen dat wij zelf veel te weinig spelletjes met elkaar spelen. Spelletjes die goed zijn om de neocortex te activeren zijn bijvoorbeeld: 4 op een rij, mens erger je niet, Trivial Pursuit en kaartspelletjes. Heerlijk om te doen alleen in de hectiek van de dag komen wij er weinig aan toe helaas. Klusjes met elkaar doen is ook een fijne manier om het neocortex aan te spreken. Banden plakken, in de tuin werken, de auto wassen, iets timmeren of koken. Allemaal dingen waar wij steeds vaker iemand anders voor vragen. Dus blijven er steeds minder momenten over om het mensenbrein van ons kind een boost te geven. Zuurstof is voor alle gedeelten van het brein een geweldige boost. Onze hersenen hebben zuurstof nodig. Daarom is lichamelijke beweging, water drinken, dansen, buiten spelen en sporten zo belangrijk. Zo jammer dat veel kinderen steeds minder vaak buiten spelen en steeds langer achter hun tv, Ipad of Xbox hangen. In de afgelopen drie blogs heb ik geschreven over de drie breinen. Over dit onderwerp zal ik volgende week woensdag ook vertellen tijdens mijn eerste lezing in Den Hoorn. Ik wil iedereen bedanken die mij heeft geholpen met suggesties en tips zodat ik er woensdag hopelijk een fijne, leerzame lezing van kan maken. Kun jij nog dingen verzinnen om het mensenbrein van onze kinderen te activeren? Ik kijk uit naar jouw reactie in de daarvoor bestemde reactie box!
Over de schrijver
Ashley
Door

Ashley

op 17 Mar 2015

Lieve Esther, Als eerste, ik wens je voor morgen veel plezier en geluk toe. In gedachten zal ik bij je zijn, ook voor jou zal t vast spannend zijn! Maar "Sharing is caring" en weet waar je dit voor doet. Ten tweede, heb ik je stukje gelezen... en ik moest lachen. Ik herken dingen, want die heb ik hier ook toegepast. Al dan niet op onze eigen manier met me eigen draai eraan. De briefjes of zomaar een lief smsje of app bericht, een smiley op t fruit tekenen. Maar ook t week programma gebruiken we, bij ons hangt die in de hal en zien ze dat in de ochtend voor ze de woonkamer in gaan. Wat wij verder hebben, ik heb per kind eén vaste dag voor ze, waar die ene dan voor ong. 15 min. zelf kan bedenken wat die wil doen met mij (spelletje / knuffelen / tekenen) Uiteraard ook bij ons lukt dat niet altijd, en dan probeer ik samen in de keuken te gaan (koken of iets lekkers bakken) of ik probeer er meteen een klein uitje van te maken met ons allen ( wandelen / fietsen / ff bij de speeltuin hangen) of de traditionele film middag / avond. Daarnaast begrijp ik nu beter het hoe en wat rondom de "rommel" in zijn slaapkamer of zijn huiswerk. Thnx! Good luck, tomorrow! Grtz Ashley

Esther Groenewegen
Door

Esther Groenewegen

op 18 Mar 2015

Hoi Ashey, Dank je wel voor je lieve woorden! Wat goed dat je zoveel dingen al goed doet! Wat ben je toch een super moeder! Het idee van 1 vaste dag quality time voor 1 kind vind ik echt een geweldige tip!! Zal eens kijken of ik dit ook kan gaan gebruiken met mijn kinderen. Lieve groet, Esther

Simone
Door

Simone

op 23 Mar 2015

Hoi Esther, Wat een fijne site heb je gemaakt. Ik heb het e-book uitgeprint en ga het vandaag aan de leerkracht van onze pleegzoon (8jr) geven. Hopelijk kan school er wat mee. School heeft heel veel moeite om onze zoon uit zijn reptielen brein te krijgen, terwijl ik in de afgelopen 3 bloggen toch veel goede en makkelijke oplossingen heb gelezen. Thuis hebben we al jaren een trampoline. En hij heeft sinds kort piano leren spelen met zijn oma (mijn moeder). Hij gaat al zelfs uit zich zelf als hij zich niet fijn voelt piano spelen. Soms manisch snel en ongeconcentreerd, maar soms ook heel rustig en gefocust. En spelletjes en puzzelen heeft ook altijd al goed gewerkt. Nu op school nog. Op school hangt hij nu de clown uit, dan is hij weer dreigend naar andere kinderen of dreigend naar de leerkrachten en soms zelf op het agressieve af. Het is zo jammer, dat ook al kan hij heel goed leren, hij het gevoel heeft te moeten vechten voor zijn plekje op school. Het belang van 1 tegen 22 andere is voor de leerkrachten een voortdurende tweestrijd. En dat terwijl ik denk: zorg nu dat die "ene' in zijn juiste modus hebt, dan hebben die 22 andere er geen problemen van. Ik ga maar weer een mail schrijven aan school met weer een aantal voorbeelden erin. Hopelijk lukt het ze dan om de komende tijd goed en met een positieve sfeer door te komen. Ga zo door! Groeten, Simone

Esther Groenewegen
Door

Esther Groenewegen

op 24 Mar 2015

Hoi Simone, Dank je wel voor je reactie! Ik hoop dat mijn e-boek jouw zoon gaat helpen op school. Als de leerkracht het e-boek zou toepassen op de hele klas zou de klas er totaal anders uit gaan zien. De tips in mijn boek zijn namelijk ook net zo toepasbaar en fijn voor alle kinderen en dus niet alleen voor onze kinderen. Misschien is het handig als de leerkracht ook de blogs leest over de 3 breinen? Ik weet zeker dat de meeste leerkrachten dit principe helemaal niet kennen. Ik lees dat je al goed bezig bent! Trampoline, muziek, spelletjes en puzzels maken. Goed hoor! Warme groet, Esther

Reactie plaatsen