Als Hechten Niet Vanzelf Gaat
Sharing is Caring!

10 tips om het nieuwe jaar met een boost te beginnen!

Allereerst wil ik jou nog het allerbeste wensen voor 2015!

Ik ben blij dat de feestdagen weer voorbij zijn. Nu kan alles en iedereen weer tot rust komen. Maar ik wens jou en de mensen van wie je houdt een rustig, liefdevol, humorvol, inspirerend en fantastische 2015!!

Graag wil ik mijn goede voornemens met je delen.

10 goede voornemens voor 2015

  1. Zet de muziek harder en ga dansen in de kamer

Het is jaren lang een onderdeel geweest in onze dagindeling. Toch is deze activiteit stilletjes aan bij ons verdwenen. Misschien omdat de kinderen bij ons nu iets groter zijn of misschien gewoon zo zonder reden. Ik heb gemerkt dat als ik alleen de radio overdag al aan heb, ik mijn humeur op deze manier ook beter houd. En dansen op een goed nummer wat voorbij komt helpt daar natuurlijk aan mee.

  1. Eet je maaltijden aan tafel

Ik weet het, iedereen heeft het druk. Sommige dagen zijn echt een race tegen de klok met al die activiteiten na school. Toch zitten wij elke avond met z’n allen aan tafel zodat wij tijd voor elkaar vrij maken. Wat ik wel weer wil gaan inzetten is de ‘praatstok’. Ook deze praatstok is stilletjes bij ons verdwenen toen onze zo mooie stok was gebroken. Een praatstok is een stok, maar het kan eigenlijk van alles zijn, die bepaalt wie er aan het woord is. Degene die de praatstok in zijn hand heeft mag praten, de anderen luisteren. Voor mijn dochter erg overzichtelijk. Zonder deze praatstok vindt zij het heel moeilijk om haar beurt af te wachten. Wat er dan weer voor zorgt dat mijn zoon regelmatig uit zijn dak gaat omdat zij er steeds weer doorheen komt als hij iets aan het vertellen is.

  1. Doe rustig aan met koffie en alcohol

Het opvoeden van onze kinderen is uitputtend en vol met zorgen. Maar probeer er toch voor te zorgen dat de koffie en de alcohol niet overmatig worden gebruikt. Ik heb dit nieuwe jaar zelfs nog helemaal geen koffie en alcohol gedronken en het bevalt mij prima. De koffie vind ik heel erg moeilijk. Maar in plaats van koffie drink ik nu water met citroen. En als ik heel erge trek in koffie krijg, neem ik een kop hele sterke groene thee met rijstmelk. De alcohol in de avond kan voor een gevoel van ontspanning zorgen. Maar het zorgt er ook voor dat je minder diep slaapt en ‘s nachts sneller wakker wordt. Iets waar wij natuurlijk echt niet op zitten te wachten met al onze zorgen. Bovendien zorgt de alcohol ook voor extra pondjes. En daar worden wij natuurlijk ook niet blij van.

 

 

 

  1. Ga naar buiten

Waar je ook woont, ga naar buiten en adem even goed door zodat je zuurstof binnenkrijgt. Het is zo belangrijk. Dit is mijn grootste uitdaging voor dit jaar. Zelf sta ik als ik de straat uitloop gelijk in het bos en toch heb ik daar in het verleden bijna geen gebruik van gemaakt. Maar ik merk dat als ik een rondje ga lopen, of hardlopen, ik de dag veel beter door kom. Even in de buitenlucht en in de natuur doet echt wonderen. Ik weet dat veel moeders van bijzondere kinderen slecht slapen en ze moeten er niet aan denken om dan ook nog buiten te gaan lopen. Doe het toch en je zult zien dan jij je beter voelt.

 

 

 

  1. Ga op tijd naar bed

Ik weet het de TV en de social media lonkt, maar zet deze toch uit en zorg voor een rustmoment voordat je gaat slapen. De schermen waarop je kijkt zorgen ervoor dat je minder melatonine aanmaakt waardoor je weer minder goed kunt slapen. En daar hebben veel van ons al zo’n last van. Zorg ook dat je in een donkere kamer slaapt. Dit geld trouwens ook voor je kinderen. Laat het licht in de gang niet aan en doe geen nachtlampje aan. Dit licht zorgt ervoor dat je minder melatonine aanmaakt waardoor je minder goed en minder diep slaapt.

  1. Maak plezier samen

Soms, of zeg maar vaak, is plezier ver te zoeken in gezinnen waar het hechtingsmonster woont. Word je daarvan bewust en probeer weer humor in je gezin te creëren. Wat wij regelmatig deden was muziek opzetten en dan mocht een van de gezinsleden ‘voordansen’ en de andere gezinsleden deden de bewegingen van de ‘voordanser’ na. Je begint met heel simpele bewegingen zodat iedereen ze makkelijk kan volgen. Maar de grap is natuurlijk om deze bewegingen op een gegeven moment zo ingewikkeld mogelijk te maken. Heel leuk om te doen en het zorgt ook weer voor wat lichaamsbeweging.

 

 

 

  1. Maak een gezinsgroep op whatsapp

Ik weet het, we zijn allemaal voor niet te veel tijd op die apparaten, maar de nieuwe tijd is niet alleen maar slecht. Ik zie dat mijn dochter heel veel baat heeft met de verbintenis via alle nieuwe social media. Door onze gezinsgroeps-app kun je een gevoel van verbintenis creëren. En dit zorgt ervoor dat mijn dochter zich toch verbonden kan voelen als zij niet thuis is. Dit gevoel van verbintenis met papa en mama hebben kinderen zonder hechtingsproblemen van zichzelf. Zij hebben door hun veilige hechting ook als vanzelf een gevoel van vertrouwen in de liefde van hun ouders. Dit ontbreekt bij kinderen met een verstoorde hechting. Daarom is het fijn om deze liefde een aantal keren per dag via sms of whatsapp te bevestigen. Er zijn al honderden kusje en hartjes heen en weer gestuurd in de afgelopen periode.

  1. Lees samen boeken

Dit heb ik in de kerstvakantie weer opgepikt. Ook deze activiteit was ongemerkt verdwenen, omdat er nu in de avond ook vaak huiswerk moet worden gemaakt. Maar samen lezen in bed met z’n drieën is een bijzonder moment. Jayden mocht het boek uitzoeken en hij kwam met het boek Pepijns Geheim aanzetten. Erg opmerkelijk. Dit boek is namelijk geschreven door Eckhart Tolle en het gaat over leven in het NU. Misschien een leuk boek om te checken als je denkt dat je kinderen daar aan toe zijn.

  1. Ga een ouderwets bord- of kaartspelletje doen

Het is zo jammer dat je er in de hectiek van de dag vaak niet aan denkt. Of dat je er vaak geen zin in hebt omdat je zo moe bent. Maar het is echt een heel leuke manier om ‘[h]echt’ contact te krijgen met je kind. Een potje pesten of een spelletje Mens Erger Je Niet is zo gespeeld. En het zorgt voor echte contactmomenten met je kind.

 

 

10. Trek samen met je kind elke ochtend een inspiratie kaartje

Ook deze activiteit was bij ons weggezakt, totdat onze zoon zelf vroeg: Gaan we in het nieuwe jaar weer van die kaartjes trekken? Dan kunnen we weer over, hoe heet dat ook alweer? O ja, over emoties en zo praten. De kaartjes zijn weer uit de kast gehaald. Zelf hebben wij twee soorten kaarten en we mogen van elk doosje één kaart trekken. Het grappige is dat wij heel vaak dezelfde kaarten trekken. En dat de kaartjes 99% van de tijd erg toepasselijk zijn. In de avond tijdens het avondeten bespreken wij de kaartjes en waarom de kaartjes van toepassing waren op onze dag. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat mijn kinderen dit zo leuk vonden. Verwacht namelijk niet elke avond enorme gesprekken. Ik laat maar gewoon komen wat er komt en dit is soms heel weinig. Maar nu blijken zij het toch leuk te vinden om te doen.

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2015?
Deel ze in onderstaande reactiebox
Ik kijk er naar uit om jouw voornemens te lezen!

 

Laat een reactie achter

2 comments
Patricia says

Dag Esther,

Ik heb wel belangstelling en interesse in die inspiratie kaartjes. Welke zijn het of wat heb je voor kaarten?

Reply
    Esther Groenewegen says

    Hoi Patricia,

    Het hangt er wel even vanaf hoe oud je kinderen zijn welke kaartjes je gebruikt.
    Toen mijn kinderen nog klein waren had ik ‘Knuffelkaartjes’ en nu de kinderen wat groter zijn heb ik ‘eigenwijsjes’.
    Beide coachingkaartjes kun je kopen bij Bol.com

    Reply
Add Your Reply